Case het Verbeterpunt – Profilering, creatieve vertaling, communicatiestrategie en introductiecampagne
Wil je eigenlijk nog wel een fysiopraktijk genoemd worden? Om maar even met een grote vraag te beginnen die we aan Dirk Hurkmans en Jan Verberne van fysio Vissers een paar maanden geleden stelden.
Het begin, de vraagstelling. Dirk en Jan hebben een aantal jaren geleden fysio Vissers overgenomen. Tot dusver is er nooit veel geluid gemaakt rondom de overname. De jeuk om dat wel te gaan doen komt steeds meer naar de oppervlakte.
De naam mocht ter discussie staan, de onderlegger mocht opnieuw, de communicatie, de richting etc. Hoe leuk is dat, alle ruimte voor creativiteit.
Dat klinkt makkelijk, dat is het niet. Want hoe ga je dat verwoorden zonder dat het karakter van het bedrijf en haar team verloren gaat? Desk-research van andere aanbieders, de branche, het imago, alles gaat onder de loep.
We krijgen een mening. Als het zo is dat mensen weinig kennis hebben van het vak (de behandelingen), meer aanbod vinden in de regio, dan is er behoefte aan duidelijkheid. Want we stellen dat het uitkiezen van de juiste behandelaar simpelweg moeilijk is. Daar kun je onrustig van worden.
Vissers moet rust brengen, door het concreet overbrengen van het gevoel dat je hier op je plek bent. Doorvragen op wat er speelt, aandacht voor de mens achter de klacht, inventariseren tot in detail. Er is tijd, voor jou. Er is een plan. Het gaat om de garantie dat men de juiste keuze maakt. En dat gevoel kun je verbinden aan vertrouwen én de regio-gedachte. Je kunt elkaar tegenkomen op straat, je kunt het je niet veroorloven om zomaar wat te doen. Je wilt bewijzen. Laat zien wat je allemaal in huis hebt en doet, van kneedbank tot zweethok. En dat fysio eigenlijk een saai, stoffig, onduidelijk woord is geworden…
Maar dan, de naam. Altijd weer een moment, spannende blikken.
De naam, strategie en richting zijn bepaald. Maar dan zijn we er nog niet, het liefste hang je nieuwe communicatie ook ergens aan op. Als dat een descriptor kan zijn is dat een voordeel. Daar kun je niet alleen campagne mee maken, het kan de zaak ook verduidelijken. En ook die is gevonden.
En of we ook even de introductie van de nieuwe huisstijl wilden bedenken;
‘We hebben er een punt van gemaakt.’
Nu zijn we een grote oefening verder. De website is nieuw (restyle), het pand wordt opnieuw beletterd, de nieuwe bedrijfskleding is fris en past er helemaal bij. Binnen worden er leuke hints gegeven naar de huisstijl en er zijn plannen voor een serieuze verbouwing. Het Verbeterpunt maakt alles beter.
Dirk en Jan wilden samen graag wat vragen beantwoorden (zie tekst hieronder). Over hoe we samen tot deze verrassende uitingen gekomen zijn.
Wat hebben we bedacht en gemaakt;
Is de originele vraag beantwoord of ben je verdergegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?
Jazeker. Onze vraag was meteen een goede uitdaging voor de Medeplichtigen die ze meer dan beantwoord hebben. Namelijk een krachtige onderbouwde nieuwe naam voor ons bedrijf die onze werkwijze eer aan doet.
Was het leuk om deze weg samen te doorlopen? Of is er iets dat je anders verwacht had of vond tegenvallen?
Het was super leuk. Voor ons als fysiotherapeuten en jonge ondernemers was het ook heel leerzaam. We hebben goed kunnen verwoorden waar ons bedrijf voor staat en waar we naartoe willen.
Maken de Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?
Ja, helemaal.
Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan de Medeplichtigen zou kunnen hangen?
Geen poespas of prietpraat zoals wij dat hier zeggen. Gewoon normaal en geen fancy benadering.
Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?
Het resultaat is boven verwachting. Wij zijn er door de Medeplichtigen achter gekomen dat we uit onze schulp kunnen kruipen, in onze communicatie en daardoor ook in ons handelen. We zijn hierin nog steeds lerende natuurlijk, maar we hebben met ons hele team de neuzen dezelfde richting in kunnen zetten zodat we samen dezelfde denkwijze hanteren. In ons vak is dat cruciaal om jezelf te kunnen onderscheiden.
Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?
Sta open voor verandering en innovatie. In welke vorm dan ook.
Wat zijn wij vergeten en ga jij hier zelf nog toevoegen?
Avondje bij de Brothers of Blues band met z’n allen? 😉
Wij hebben verder geen opmerkingen. We zijn gewoon super blij dat we deze samenwerking zijn aangegaan. We krijgen veel positieve reacties en de mensen snappen gewoon waarom we deze nieuwe naam/ identiteit hebben gekozen.