3. Header

Case Sparkable – Profilering, huisstijl, webdesign en introductiecampagne

Over groeien naar strategie

Een gesprek met Jeroen Gerrits, eigenaar van Gerrits E-commerce, is nooit saai. Integendeel. We kennen Jeroen goed. Omdat we al lange tijd op meerdere vlakken samenwerken. Gerrits E-commerce heeft al diverse websites voor onze relaties gemaakt en wij hebben diverse relaties van Gerrits mogen helpen met een profilering of andere vormen van zichtbaarheid.

Jeroen heeft altijd een plan. En in dit geval een groot plan. Door de overname van MDL online een aantal jaren geleden, een nieuwe vestiging in Eindhoven en een onuitputtelijke ambitie voelde hij aan dat het tijd was om zijn bedrijf communicatief kritisch te laten bekijken. Oftewel, de vraag beantwoorden of de huidige naam en communicatie aan kan sluiten bij dat wat men inmiddels voor haar relaties betekent. En dat geldt niet alleen voor het nu, dat geldt juist ook voor de toekomst, Gerrits wil en kan opschalen.

Dat is de reden dat Jeroen ons benaderd heeft, onze mening. Alles mocht ter discussie staan. De onderlegger mocht opnieuw, de naam, de uitstraling, de communicatie, de richting etc. Hoe leuk is dat, alle ruimte voor creativiteit. Of dat ook daadwerkelijk verandering betekent weten we vooraf niet, want dat is nooit het uitgangspunt. Daar moeten argumenten voor zijn.

Aan de slag dus, te beginnen met een inhoudelijk gesprek om de ondernemer zelf uit te horen. Maar niet alleen hem, we spreken ook met een aantal collega’s binnen Gerrits die niet alleen het bedrijf goed kennen maar ook meegaan in dezelfde ambitie. Desk-research van andere aanbieders, de branche beter leren kennen, het imago, alles gaat onder de loep. Op zoek naar de unieke waarden en communicatie die rijmt met de ambitie.

De conclusie is dat we veel aandacht gaan vragen voor het strategisch en klantgericht denken. Want daarin kun je jezelf communicatief onderscheiden. Er is ook verschil te maken met krachtige inhoudelijke communicatie, doe het anders.

Gezien de ambitie, de bewust bepaalde richting en toekomstige doelgroep, waren wij van mening dat de familienaam behouden niet de juiste keuze is. Niet omdat het een slechte naam is, maar omdat we een sterkere en aansluitende naam willen voorstellen.

E-commerce is een breed geaccepteerd begrip, het dekt de lading. En iets wat goed is hoef je niet te veranderen, maar we willen het wel meer kracht bij gaan zetten.

Ga meer geluid maken, wordt een kartrekker in je branche, wordt uitnodigend voor relaties maar zeker ook nieuwe mensen. Alles bij elkaar ga je van een bestaande naam naar een nieuw merk. Het moment is nu.

Maar welke nieuwe naam dan…

Sparkable

Strategic E-commerce Agency
  • een onderscheidende en stoere naam, die gaat opvallen
  • een eerbetoon aan de oprichter en zijn voorliefde voor de verbrandingsmotor
  • het doel is duidelijk, je wilt inspireren, iets in gang zetten
  • het staat voor beweging, een vonk laat iedere keer weer iets ontstaan
  • het totaal voelt als gehoord worden, je stelt je als partner op
  • je laat zien dat je het aankunt, je bent ‘able to’
  • e-commerce is springlevend en herkenbaar, maar nu meer als product
  • strategic betekent meedenken. Niet ondersteunen maar initiëren.
  • strategic staat voor aanspreekpartner vanaf het begin en voor de lange termijn
  • agency bekt lekker en tilt je bedrijf (merk) naar een hoger niveau.

De naam, strategie en richting zijn bepaald. Maar dan zijn we er nog niet, het liefste hang je nieuwe communicatie ook ergens aan op. Als dat een descriptor kan zijn is dat een voordeel. Daar kun je niet alleen campagne mee maken, het kan de zaak ook verduidelijken. En ook die is gevonden en spreekt voor zich.

We accelerate

Grote vraag, groot antwoord. Dat is precies waar Jeroen naar zocht. Hij ging dan ook volledig mee in onze denkwijze en voorstel. Altijd weer gaaf als dat lukt. En al helemaal als het overal doorgevoerd gaat worden, dan begint het te leven.

De huisstijl is uitgewerkt en op meerdere plekken reeds zichtbaar. De website is nieuw en volgens ons ontwerp en indeling gebouwd. De rake teksten zijn geformuleerd door Linda van Hout en LijnG/Marjolijn Geerts overzag en stuurde het uitrollen van de communicatie en de introductie aan. En zoals het hoort, de introductie is op een originele manier bij haar relaties binnengekomen, letterlijk. Ook die creatie we op verzoek meegenomen in ons verhaal.

Ook Jeroen wilde graag wat vragen beantwoorden (zie tekst hieronder). Over hoe we samen tot dit resultaat gekomen zijn.

Wat hebben we bedacht en gemaakt;

  • Profilering
  • Nieuwe Huisstijl
  • Webdesign
  • Introductiecampagne

https://www.sparkable.nl/

Is de originele vraag beantwoord of ben je verder gegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?

Die is zeker beantwoord ja. We hebben een nieuwe naam die ons echt past. Goed onderbouwd en ook meteen raak. Wij zijn er hier allemaal blij mee. En belangrijk, we horen het ook terug na de introductie bij onze klanten en partners. Ze vinden het origineel en waar.

Was het leuk om deze weg samen te doorlopen? Of is er iets dat je anders verwacht had of vond tegenvallen?

Ik vond het een leuk traject. Om het samen vanaf het begin van de vraagstelling op te pakken en om er vervolgens in mee te gaan.

Maken De Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?

Ja, zeker, duidelijke taal en alles wordt onderbouwd.

De kunst is om bij het uitwerken/maken van de diverse middelen aan de voorkant (creatieve proces) ook altijd goed na te denken over de uitwerking in de praktijk. Met wat aanpassingen komt het goed, dus het resultaat is wat we verwachten.

Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan De Medeplichtigen zou kunnen hangen?

Out of the box denken, daar zijn jullie gewoon goed in. De vrijheid die we jullie gegeven hebben, hebben jullie ook echt gevoeld en genomen. Dat is duidelijk, daar wordt het beter en creatiever van.

Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?

Zeker, we hebben nu het fundament om door te gaan. Niet alleen een nieuwe naam maar juist ook de best passende boodschap en een richting in communicatie. We zijn zelf nog wat zoekende naar het uitrollen van de marketing die dat alles ondersteunt, wennen mag ook. Trots met de borst vooruit, maar altijd op de manier die bij ons past, zoals voorgesteld door de Medeplichtigen.

Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?

Ja, gebaseerd op eigen ervaring. Durf de professionals die je inhuurt (zoals de Medeplichtigen) de vrijheid te geven om creatief te zijn. Dan krijg je de maximale reactie. Natuurlijk mag je een richting aangeven maar de rest is aan hen om je te kunnen verrassen. Geef ze die ruimte, niet te bang.

Wat zijn wij vergeten en ga jij hier zelf nog toevoegen?

Geen idee, ik vind het compleet zo.

Medeplichtig aan

Mysteel
Poolmotive
STYELLAR
Just Like Phillip
Miba
Sparkable
Het Verbeterpunt
Reviver

Twan van Hoof

Plaatjesmaker met een goed verhaal. Vriendelijke creative art director en nieuwsgierig aagje. In de details zit namelijk het grootste verschil. Succesvol in het onderscheiden van merken, zelfstandig en al lang. Vastbesloten om ondernemers verder te brengen. Om het voor anderen goed te doen. Hij kan het ook niet anders.

Marco Aarts

Liefhebber van het grote woord. Bloedfanatiek en serieus goedlachs. Een medeplichtige met een bak aan praktijkervaring. Fluitend op zoek naar het merk en concept. Om het vervolgens met kennis van strategie, marketing en management samen te integreren. Luisteren en analyseren kan hij ook. Het antwoord scherp en gewoon duidelijk verwoord, omdat duidelijk gewoon werkt.

Bekijk meer van ons werk
1
Whatsapp-de Medeplichtigen v.o.f.
De Medeplichtigen Reactie binnen één werkdag
Stel hier direct je vraag aan de Medeplichtigen!