Spring eruit, naar open water

 

Op onze zolder staat een vissenkom. Zo eentje die ooit midden op tafel stond met één vis erin — schijnbaar tevreden maar zeker voorspelbaar.
Altijd in beweging, maar nooit echt verder. De vis zwemt zijn rondje. Dag in, dag uit.

Hij kent elk steentje en elke nepplant van zijn kleine wereld. En toch lijkt alles steeds nieuw. Kort geheugen, weet je wel. Handig, zolang je niet merkt dat je al tijden dezelfde route zwemt.

Zo zijn sommige merken ook. Altijd druk in beweging, maar binnen hun eigen glazen grenzen. Dat je denkt vooruit te gaan, maar eigenlijk rondjes zwemt. Dezelfde boodschap, hetzelfde trucje, hetzelfde publiek. Tot het water troebel wordt en niemand nog ziet wat erin zit. Want als je het van buiten de kom bekijkt beweegt de wereld sneller dan jij.

Wij zijn er om het glas open te breken. Om het water te verversen, nieuwe stroming te brengen en merken weer te laten ademen in het grote geheel. Want zolang je in cirkels blijft zwemmen, lijkt elke bubbel een idee.

Er is meer water dan je denkt.

Vissenkom sec

Oude kabels maken geen nieuwe verbindingen

 

Ondertussen blijft die doos ruimte innemen. Op zolder, maar ook in de communicatie van veel bedrijven. Achterhaalde manieren van verbinden en communiceren. Een manier van adverteren die ooit is bedacht, campagnes die vroeger bereik hadden of een website die niet meer past bij het huidige succes. Het voelt veilig maar in de praktijk past het nergens meer bij. Oude kabels maken geen nieuwe verbindingen.

Daarom is het waardevol om je huidige merk en communicatiepatronen eens naast de doelstellingen van nu te leggen. Werkt het nog steeds om simpelweg te zeggen dat je ergens goed in bent? Waarschijnlijk niet, want dat claimen je concurrenten ook. De vraag is: weten je toekomstige klanten eigenlijk wel wat jouw product of dienst écht bijzonder maakt? Zit het onderscheid in wat je levert, in de manier waarop je contact maakt of juist in de manier waarop jullie de verbinding aangaan?

Het is belangrijk om te beseffen dat je beoogde klanten en potentiële werknemers hun keuzes vaak niet puur rationeel maken. Hun gevoel geeft de doorslag; de ratio wordt pas later gebruikt om dat intuïtieve besluit te onderbouwen. Ze selecteren informatie niet op feitelijkheden, maar op de vraag: “word ik hier beter of slechter van?”. Dat betekent dat de informatie die je uitzendt moet aansluiten op de behoeften en gevoelens van je specifieke doelgroepen – of dat nu klanten of nieuwe collega’s zijn.

Wij helpen bedrijven afscheid nemen van die oude verbindingen. We maken zichtbaar wat niet meer werkt en zorgen voor nieuwe verbindingen die wél aansluiten bij vandaag en morgen.

 

Een voorbeeld

Oude kabels

Kom eens met iets anders

 

Grijze muizen trekken geen aandacht. Laat staan goede mensen. Wie iets wil vangen, heeft lokaas nodig. Ook in de strijd om talent. Geef nieuwe collega’s een reden om voor jou te kiezen. Dáár begint het.

Het is zo vaak saai en hetzelfde;
“Wij zoeken…”
“Wij bieden…”
“Ben jij degene…”

Zeker in tijden van personeelstekort kun je als bedrijf opvallen door het anders te doen. Creatief, helder en professioneel. Je wilt zélf toch ook getriggerd worden?

Wij bedenken en maken in de praktijk succesvolle triggers.

 

Een succesvolle campagne

Kom eens met iets anders
Evert Spelt van Brandenburch

“Het voelt erg comfortabel als je boodschap ineens actueel en helder is en ook ergens staat, letterlijk. Voor ons is het veel meer dan een nieuwe website. Het maakt onze focus concreet. Nu is het echt waar.”

Missie niet iets dan?

 

The A-team. Díe kon je op een missie sturen! We hebben het allemaal gezien en geloofd. De actiefiguren zijn nooit weggegooid, die liggen op zolder.

De missie. Op veel websites zie je hem staan, alsof het verplichte inhoud is. Maar zegt het écht iets? Heel eerlijk: als wij worden ingevlogen om een bedrijf of merk in communicatie te versterken hebben we er zelden iets aan.
Vaak is het te algemeen en dus simpelweg inwisselbaar door elke andere speler in de markt. Ja, een missie is belangrijk – maar alleen als je er daadwerkelijk iets mee doet in je communicatie.

Of die op je website moet staan is maar een mening. Dat je het uit moet dragen en bewijzen is een must. Anders ben je net zo geloofwaardig als the A-team. Die schoten namelijk ondanks de geslaagde missie nooit raak…

 

Ik wil meer weten

Zij dragen het uit

Missie niet iets_

Veranderen is nooit het doel

 

In ons vak kun je relatief makkelijk ‘scoren’. Niet omdat het werk altijd voor het oprapen ligt of omdat creatief denken makkelijk is. Wij bedoelen dat er met regelmaat geroepen wordt dat iets mooi, niet mooi of oud is. En dat er daarom altijd een reden is om te veranderen. Afkeuren is immers makkelijk.

Veranderen is nooit ons doel. We beginnen er elke presentatie mee. Want of iets mooi, niet mooi of te oud is is niet relevant. Waar het ons om gaat is of dat wat je communiceert aansluit of niet, of het zegt wat je voor je doelgroep wilt betekenen. Dan is smaak en houdbaarheid van ondergeschikt belang. Natuurlijk houden wij ook van verandering en dus creatie. Maar niet zonder de juiste argumenten, want op basis daarvan moet er iets beters komen.

Heb je het merk ook meteen herkend? De BIC pen is het voorbeeld dat veranderen niet nodig is. Omdat de pen al decennia-lang goed, succesvol en o zo herkenbaar is. Dan heb je een sterk merk.

Veel bedrijven hebben haar eigen merk ook goed vast maar ze vergeten het uit te dragen. Dat is waar wij bij kunnen helpen, dat is wat wij al lang hetzelfde doen.

 

Draag ik mijn merk goed uit?

Bic Cristal
Robbin Bruggink, commercieel directeur bij Berkers Keukens

“Het heeft meer gebracht dan wat we verwacht hadden. Je gaat op het begin uit van ‘dat nieuwe logo’, maar het is veel meer dan dat. Wij hebben een nieuwe identiteit, de onderlegger klopt. Dat maakt het makkelijker om naar buiten toe te communiceren.”

Is jouw bedrijf net zo snel herkenbaar?

 

Piraten hadden het al door, het nut van een sterke merkuitstraling.

De piratenvlag is misschien wel de eerste merkidentiteit die ooit echt knalde. Piraten drijven maar het zijn geen bedrijven. Toch hadden ze alles wat een krachtig merk nodig heeft, een nogal sterk imago wat je onmiddellijk herkende en niet verkeerd kon interpreteren. De vlag roept gevoelens op, dat wil je als merk. Dat je liever niet met piraten te maken had vergeten we gemakshalve even. 😉

Sterke merken vertellen altijd een verhaal. Het geeft de doelgroep een reden tot (wel of niet) volgen. Als je het goed voor elkaar hebt is je merkidentiteit als een magneet voor jouw klanten, de markt en je eigen personeel. Maar wat als je uitstraling achterloopt op het succes van je bedrijf? Dan kun je ons bellen.

 

Ik wil ook piraat worden

Zij werden piraat

piratenvlag

Is het ook ooit geen uitdaging?

 

Dit moet herkenbaar zijn, je persoonlijk storen aan een woord. Wij hebben daar regelmatig last van. Dat is niets persoonlijks tegen de gebruikers. Het is ons probleem en onze jeuk die we ervan krijgen. Een voorbeeld? Het woord uitdaging.
Op LinkedIn misschien wel het meest gebruikte woord, het staat er vaak. Bijvoorbeeld als mensen aan een nieuwe baan beginnen, succes met je nieuwe uitdaging is het credo. Daar zal een reden voor zijn. Maar bij ons roept het vooral vragen op.

Waarom wordt het woord uitdaging zo vaak gebruikt? Is iets wat moeilijk is altijd een uitdaging of is dat juist normaal? En wat als die baan geen uitdaging is? Kun je dan rustiger aan doen? Gewoon lekker freewheelen, want het is vanzelfsprekend. Of is iets dat nieuw voor je is altijd een uitdaging?

Veel vragen, weinig antwoorden. Maar die hebben we ook niet altijd. De ergernis wel. Dat heeft natuurlijk een reden, omdat het ons vak is om op zoek te zijn naar iets dat je als bedrijf/merk onderscheidt. Wij gaan voor originaliteit. Dat is onze uitdaging. 😉

 

Deze maakte het verschil

uitdaging
1. foto links home
2. auto's home rechts
Profilering, creatieve vertaling, communicatiestrategie en introductiecampagne Sparkable

Over groeien naar strategie

Bekijk de case

Ben jij Bill?

 

De vraag ‘Is het Bill?’ moet bij ‘de wat oudere’ personen herkenbaar in de oren klinken. En het gezicht wat erbij hoort ook. Bill hoort bij het populaire spel ‘wie is het?’ Zoeken naar wie je tegenstander is. Waarbij het vaak over het uiterlijk ging, de kenmerken. Denk maar eens aan die opvallende bril van Claire.

Vandaar de vergelijking met Bill, is je bedrijf voor de doelgroep goed te herkennen?

De vraag wie je bent blijkt voor veel ondernemers niet vanzelfsprekend of snel te beantwoorden. Terwijl het belangrijk is om te zoeken naar kenmerken. Want dan pas kun je gericht communiceren wat je voor jouw doelgroep wilt betekenen.

Dat is je onderscheidend vermogen, daar maak je het verschil in de markt.

Dus eigenlijk hoort het spel niet op onze zolder en is de vraag van dit onderwerp nog steeds relevant. Het is wat wij doen. Wij gaan op zoek naar jouw kenmerken, je unieke karakter. Niet door iets te verzinnen maar door dat karakter te doorgronden en benoemen. En dat in je bestaande of nieuwe merk naar voren laten komen.

 

De praktijk

Communiceer jij ook als een bladblazer?

 

Hebben jullie ook zo’n buurman die elke zaterdagmorgen veel te vroeg herrie begint te maken met een bladblazer? Buiten dat het een irritant geluid is, is een bladblazer geen handig gereedschap. Omdat je het probleem niet altijd verhelpt, je verspreidt het ook. En het is bewezen dat je veel fauna beschadigt, ook niet de bedoeling.

Maar we zijn er niet om een milieu-verantwoord statement te maken. We maken wel een vergelijking met wat we in ons vak veel zien gebeuren. Ook al maak je veel geluid in je communicatie, qua budget of diverse middelen, dan is de kans dat het aankomt niet altijd gegarandeerd. Communiceren naar iedereen is communiceren naar niemand. Het is veel belangrijker dat wat je roept raak en herkenbaar is zodat je de eigen doelgroep bereikt.

En dat is precies wat wij doen. Wij laten je merk en boodschap aansluiten bij jouw bedrijf, ambitie en karakter.

 

 

Een voorbeeld

Bekijk ons werk
1
Whatsapp-de Medeplichtigen v.o.f.
De Medeplichtigen Reactie binnen één werkdag
Stel hier direct je vraag aan de Medeplichtigen!