Wie iets wil vangen, heeft lokaas nodig. Ook in de strijd om talent. Als je nieuwe collega’s zoekt, geef ze dan een reden om voor jou te kiezen. Dáár begint het. Het is vaak saai en hetzelfde. Scroll door vacatures in de krant of open LinkedIn ; “Wij zoeken…”, “Wij bieden…”
Grijze muizen trekken geen aandacht. Laat staan goede mensen. Zeker in tijden van personeelstekort kun je opvallen door het anders te doen. Eerlijk, creatief en professioneel. Geen loze beloftes, een helder verhaal. Je wilt zélf toch ook getriggerd worden?
Wij helpen bedrijven om op te vallen. Voor relaties en voor nieuwe collega’s.
Geen standaardteksten, geen kopieën van kopieën. Maar een campagne op maat, waarin jouw bedrijf tot leven komt. Waardoor vacatures niet alleen gelezen maar ook ingevuld worden – snel en goed.
Wij maken en bedenken triggers.
The A-team. Díe kon je op een missie sturen! We hebben het allemaal gezien en geloofd. De actiefiguren zijn nooit weggegooid, die liggen op zolder.
De missie. Op veel websites zie je ‘m staan. Vaak als checklijstje, alsof het verplichte inhoud is. Het idee van ‘we hebben dat in ieder geval ergens staan’, maar zegt het écht iets? Heel eerlijk: als wij worden ingevlogen om een bedrijf of merk in communicatie te versterken hebben we er zelden iets aan. Vaak is het te algemeen, generiek of simpelweg inwisselbaar door elke andere speler in de markt. Ja, een missie is belangrijk – maar alleen als je er daadwerkelijk iets mee doet in je communicatie.
En of die op je website moet staan is een mening. Dat je het uit moet dragen en bewijzen is een must. Anders ben je net zo geloofwaardig als the A-team. Die schoten namelijk ondanks de geslaagde missie nooit raak…
In ons vak kun je relatief makkelijk ‘scoren’. Daarmee bedoelen wij niet dat het werk altijd voor het oprapen ligt of dat creatief denken makkelijk is. Wij bedoelen dat er met regelmaat geroepen wordt dat iets mooi of niet mooi is. Of het is er al te lang. En dat er daarom altijd een reden is om te veranderen. Afkeuren is immers makkelijk.
Veranderen is nooit ons doel. We beginnen er elke presentatie mee. Want of iets mooi, niet mooi of te oud is is niet relevant. Waar het ons om gaat is of dat wat je communiceert aansluit of niet, of het zegt wat je voor je doelgroep wilt betekenen. Dan is smaak en houdbaarheid van ondergeschikt belang. Natuurlijk houden wij ook van verandering en dus creatie. Maar niet zonder de juiste argumenten, want op basis daarvan moet er iets beters komen.
Heb je het merk ook meteen herkend? De BIC pen is het voorbeeld dat veranderen niet nodig is. Omdat de pen al decennia-lang goed, succesvol en o zo herkenbaar is. Dan heb je een sterk merk.
Veel bedrijven hebben haar eigen merk ook goed vast maar ze vergeten het uit te dragen. Dat is waar wij bij kunnen helpen, dat is wat wij al lang hetzelfde doen.
Piraten hadden het al door, het nut van een sterke merkuitstraling.
De piratenvlag is misschien wel de eerste merkidentiteit die ooit echt knalde. Piraten drijven maar het zijn geen bedrijven. Toch hadden ze alles wat een krachtig merk nodig heeft, een nogal sterk imago wat je onmiddellijk herkende en niet verkeerd kon interpreteren. De vlag roept gevoelens op, dat wil je als merk. Dat je liever niet met piraten te maken had vergeten we gemakshalve even. 😉
Sterke merken vertellen altijd een verhaal. Het geeft de doelgroep een reden tot (wel of niet) volgen. Als je het goed voor elkaar hebt is je merkidentiteit als een magneet voor jouw klanten, de markt en je eigen personeel. Maar wat als je uitstraling achterloopt op het succes van je bedrijf? Dan kun je ons bellen.
Dit moet herkenbaar zijn, je persoonlijk storen aan een woord. Wij hebben daar regelmatig last van. Dat is niets persoonlijks tegen de gebruikers. Het is ons probleem en onze jeuk die we ervan krijgen. Een voorbeeld? Het woord uitdaging.
Op LinkedIn misschien wel het meest gebruikte woord, het staat er vaak. Bijvoorbeeld als mensen aan een nieuwe baan beginnen, succes met je nieuwe uitdaging is het credo. Daar zal een reden voor zijn. Maar bij ons roept het vooral vragen op.
Waarom wordt het woord uitdaging zo vaak gebruikt? Is iets wat moeilijk is altijd een uitdaging of is dat juist normaal? En wat als die baan geen uitdaging is? Kun je dan rustiger aan doen? Gewoon lekker freewheelen, want het is vanzelfsprekend. Of is iets dat nieuw voor je is altijd een uitdaging?
Veel vragen, weinig antwoorden. Maar die hebben we ook niet altijd. De ergernis wel. Dat heeft natuurlijk een reden, omdat het ons vak is om op zoek te zijn naar iets dat je als bedrijf/merk onderscheidt. Wij gaan voor originaliteit. Dat is onze uitdaging. 😉
De vraag ‘Is het Bill?’ moet bij ‘de wat oudere’ personen herkenbaar in de oren klinken. En het gezicht wat erbij hoort ook. Bill hoort bij het populaire spel ‘wie is het?’ Zoeken naar wie je tegenstander is. Waarbij het vaak over het uiterlijk ging, de kenmerken. Denk maar eens aan die opvallende bril van Claire.
Vandaar de vergelijking met Bill, is je bedrijf voor de doelgroep goed te herkennen?
De vraag wie je bent blijkt voor veel ondernemers niet vanzelfsprekend of snel te beantwoorden. Terwijl het belangrijk is om te zoeken naar kenmerken. Want dan pas kun je gericht communiceren wat je voor jouw doelgroep wilt betekenen.
Dat is je onderscheidend vermogen, daar maak je het verschil in de markt.
Dus eigenlijk hoort het spel niet op onze zolder en is de vraag van dit onderwerp nog steeds relevant. Het is wat wij doen. Wij gaan op zoek naar jouw kenmerken, je unieke karakter. Niet door iets te verzinnen maar door dat karakter te doorgronden en benoemen. En dat in je bestaande of nieuwe merk naar voren laten komen.
Hebben jullie ook zo’n buurman? Die elke zaterdagmorgen veel te vroeg herrie begint te maken met een bladblazer. Buiten dat het een irritant geluid is, is een bladblazer geen handig gereedschap. Omdat je het probleem niet altijd verhelpt, je verspreidt het ook. En het is bewezen dat je veel fauna beschadigt, ook niet de bedoeling.
Maar we zijn er niet om een milieu-verantwoord statement te maken. We maken wel een vergelijking met wat we in ons vak veel zien gebeuren. Ook al maak je veel geluid in je communicatie, qua budget of diverse middelen, dan is de kans dat het aankomt niet altijd gegarandeerd. Communiceren naar iedereen is communiceren naar niemand. Het is veel belangrijker dat wat je roept raak en herkenbaar is zodat je de eigen doelgroep bereikt.
En dat is precies wat wij doen. Wij laten je merk en boodschap aansluiten bij jouw bedrijf, ambitie en karakter.